חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תחושת הדז'ה וו והכוח של המחשבות

האם אי פעם חוויתם את התחושה המוזרה של דז'ה וו, כאשר אתם מוצאים את עצמכם בסצנה שנראית לכם מוכרת בצורה משונה? או שאולי חשבתם בעוצמה על מישהו ואז פגשתם אותו כמה שעות לאחר מכן, כאילו למחשבות שלכם היה הכוח לזמן אותו? ומה לגבי אותם רגעים שבהם המחשבות שלכם נראות כאילו הן חוזות אירוע עתידי, כאילו היה לכם הצצה לעתיד?

כוח המשיכה של המחשבות

האם יש לנו את הכוח לחזות מה יקרה? או שאולי אנחנו מסוגלים למשוך את האירועים הללו אלינו רק על ידי מחשבה עליהם? האם ייתכן כי כמו בחלומות שלנו, המציאות שלנו מושפעת מהמחשבות שלנו, מהאמונות ומהתפיסה שלנו כלפי האחרים, כאילו הכל הוא בעצם השתקפות של מי שאנחנו באמת מבפנים?

המקור של תמונות המציאות

אבל מאיפה מגיעות כל התמונות האלו של המציאות? האם הן אמיתיות או שהן רק פרי דמיוננו? כמו שלמדנו בבית הספר, במרכז גולגולתנו נמצא איבר מרתק, המוח. איבר זה, שמורכב בצורה בלתי ניתנת לתיאור, הוא האחראי ליצירת התמונות המנטליות שאנו תופסים ביום-יום, אלה שאנחנו נוטים לקרוא להם המציאות.

המציאות בחלומות ובמציאות המוחשית

כמובן, אנחנו יודעים שכרגע אנחנו נמצאים במציאות, שכן אנחנו יכולים לגעת, לאכול, לקרוא ולהריח. אבל האם זה לא גם המקרה בחלומות? כשאנחנו חולמים, האם אין לנו גם גוף פיזי? כמו כן, כשאנחנו חולמים, האם אנחנו לא יכולים גם לגעת בדברים, להרגיש דברים, לאכול דברים, או להיות נתונים לאותם חוקים של הפיזיקה כפי שהם קיימים בעולם הנוכחי שלנו, כמו כוח הכבידה למשל?

הגבולות בין דמיון למציאות

עם זאת, בחלומות, מכיוון שהכל אמור להיות פרי הדמיון שלנו, היינו אמורים להיות מסוגלים לעשות כל מה שנרצה, כמו לעוף, לעבור דרך קירות, או אפילו להעתיק את עצמנו למקום אחר. אבל איך זה שרובנו לא מצליחים לעשות זאת? האם ייתכן שהסיבה לכך טמונה במחשבות שלנו ולא במוחנו?

המוח כמכונה של התודעה

המוח שלנו הוא כמו מכונה שמקשרת בין המחשבות שלנו לבין הגוף הפיזי שלנו. לדוגמה, תארו לעצמכם שהמוח שלכם הוא כמו מחשב על והמחשבות שלכם הן כמו עכבר. באמצעות המחשבות שלכם, כלומר באמצעות העכבר, יש לכם את היכולת להתקין את כל התוכנות שאתם רוצים על המחשב שלכם כדי להפוך אותו לסופר יעיל, מהיר ובלתי מוגבל. עם זאת, עליכם לדעת כיצד להשתמש בחומרה הזו כדי להתקין את התוכנות הנכונות.

השפעת המחשבות על המציאות שלנו

העולם החיצוני יכול להיות כמו השתקפות של עצמנו. כדי להבין זאת טוב יותר, נבחן בקצרה כיצד פועל המוח שלנו. מדי יום, המוח שלנו קולט אלפי גירויים חיצוניים, שהם בסך הכל תדרים. הסביבה שסביבנו, כולל עצים, אדמה, קירות, אנשים ואוויר, היא בעצם אוסף של תדרים.

המוח כמכשיר לקליטת תדרים

במישור האינסופי, כל הדברים הללו מורכבים מאטומים, והאטומים עצמם מורכבים מחלקיקים תת-אטומיים, שהם בעיקר אנרגיה, תדרים ומידע. המוח שלנו, שמורכב מאותם מרכיבים, ממיר את התדרים הללו לתמונות מנטליות כדי לספק לנו תפיסה של המציאות. עם זאת, הוא מבצע סינון קפדני, ורק 1% מהגירויים החיצוניים מועברים למודעות שלנו.

בחירת ה-1% של המציאות

ה-1% הזה שנבחר על ידי המוח שלנו כדי לעצב את תפיסת המציאות שלנו, מוגדר על ידי מערכות האמונה שלנו, הפרספקטיבה שלנו על העולם, מה שאנחנו מאמינים לגבי דינמיקה חברתית והגישה שלנו. כך, תפיסת העולם והאנשים היא השתקפות של עצמנו.

כוח ההרגל והאמונה

בכדי להבין כיצד המוח שלנו פועל וכיצד ניתן לשנותו, עלינו להבין תחילה את הפוטנציאל שלו. המוח שלנו מורכב משני חלקים עיקריים: המוח המודע והמוח התת-מודע. המוח המודע מייצג את הרצון, החשיבה והשאלות שלנו, והוא מהווה כ-5% ממי שאנחנו.

תת-המודע והכוח לשנות את המציאות

לעומת זאת, המוח התת-מודע מייצג את ההרגלים, האמונות העמוקות, מצבי הרוח והדימוי העצמי שלנו. כל אלה הם תוצאות של תכנות מתמשך לאורך זמן. לדוגמה, אם לפני חמש שנים עברת חוויה מביכה במבחן בעל פה, ייתכן שמאז אתה מגדיר את עצמך כאדם שמפחד לדבר מול קהל.

הנוירופלסטיות והיכולת לשנות את המוח

למרבה המזל, קיימת נוירופלסטיות, שמשמעותה היא שהמוח שלנו הוא גמיש וניתן לשינוי ללא הגבלה. המוח יכול לשנות את המעגלים הנוירולוגיים שלו בכל גיל, בהתאם לסביבה ולכוונות המודעות שלנו. כדי להפסיק הרגלים רעים, אמונות שליליות והתנהגויות מזיקות, יש ללמוד כיצד לאמן מחדש את המוח.

תהליך השינוי התודעתי

תהליך השינוי כולל שלושה שלבים עיקריים: ראשית, לפנות את המחשבות ולהתמקד במטרות האמיתיות שלנו. שנית, לצרוך רק תוכן שתואם את מטרותינו העמוקות. ושלישית, להישאר ערניים ככל האפשר לאורך היום, בעיקר במהלך שלושת השבועות הראשונים של תהליך השינוי.

השפעת המדיה על תפיסת המציאות

התוכן שאנו צורכים משפיע באופן ישיר על המציאות שלנו. לדוגמה, צפייה בתוכן פסימי ודרמטי תשפיע על תפיסתנו את העולם, בעוד שצריכת תוכן חיובי ומועיל תוביל לשינויים חיוביים במחשבות ובהתנהגויות שלנו. לכן, כמו שגינת המוח שלנו תלויה במה שנשתל בה, כך גם עלינו לבחור בקפידה את המידע שאנו מזינים את המוח.

מודעות להחלטות היומיום

כל החלטה, מחשבה ופעולה שאנו עושים מגדירות את חיינו. לכן, חשוב להיות מודעים לבחירות שלנו, כדי להבטיח שהחיים שאנו חיים הם תוצאה של החלטות מודעות ולא של הרגלים אוטומטיים ותת-מודעים.

כיצד להימנע מחזרה להרגלים ישנים

בהתאם לתובנות הללו, עלינו להיות מודעים ולהתמקד במחשבות והפעולות שלנו, במיוחד במהלך שלושת השבועות הראשונים של שינוי כלשהו, כדי להימנע מהחזרה להרגלים ישנים. אם לדוגמה, אתם מוצאים את עצמכם שוב צופים בתכנים שליליים בטלוויזיה, זכרו להחליף אותם בתכנים שמקדמים את המטרות שלכם.

סיכום

המציאות שלנו היא תוצאה של המחשבות, ההחלטות והפעולות שאנו מבצעים מדי יום. על ידי הבנה של אופן הפעולה של המוח ויישום עקרונות של שינוי תודעתי, נוכל לעצב את חיינו בצורה שתואמת את המטרות והשאיפות שלנו. חשוב לזכור שכל שינוי דורש זמן, התמדה ומודעות, במיוחד בשלושת השבועות הראשונים, כאשר אנו מנסים לשנות הרגלים או אמונות עמוקים.